رزرو وقت

مزوتراپی چیست و چه تاثیری بر لاغری، زیبایی و جوانی دارد؟

مزوتراپی

مزوتراپی چیست؟ «مزوتراپی» یکی از اعمال زیبایی پزشکی غیرتهاجمی است که بدون انجام عمل جراحی انجام می‌شود. در مزوتراپی برخی داروهای بیولوژیک مثل انواع ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، مواد معدنی، داروهای هورمونی یا فاکتورهای رشد (مولکول‌های طبیعی با ساختار پروتئینی) از طریق سوزن‌های بسیار ریز و در حجم بسیار کم و دفعات زیاد به بدن تزریق می‌شود. مزوتراپی کاربردهای فراوانی در زیبایی پوست، از بین بردن لک‌ها و چین‌و‌چروک‌های پوست، لاغری، کاهش درد، درمان ریزش مو و تقویت موها دارد. با ما همراه شوید تا با کاربردهای مختلف مزوتراپی، مزایا و معایب آن بیشتر آشنا شوید.

کاربردهای مزوتراپی

۱. از بین بردن سلولیت و چاقی موضعیِ اندام‌های مختلف

یکی از مهم‌ترین کاربردهای مزوتراپی، چربی‌زدایی و از بین بردن سلولیت، درمان چاقی موضعی و از بین بردن غبغب است. در حقیقت مزوتراپی در زمینه‌ی تناسب اندام می‌تواند به‌عنوان جایگزین مناسبی برای اعمال جراحی مثل لیپوساکشن استفاده شود چرا که با استفاده از مزوتراپی می‌توان چربی شکم، چربی‌های موضعی کنار ران و پهلو و غبغب را از بین برد.

نخستین بار محققان با کشف دارویی که حل‌کننده‌ی چربی بود متوجه شدند که با تزریق آن در بافت چربی، چربی حل می‌شود و از بین می‌رود ولی برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب، باید دُزهای زیاد از این ماده استفاده شود که بالطبع عوارض زیادی به‌دنبال خواهد داشت بنابراین فقط در نواحی کوچک باید مصرف شود. نکته‌ی اساسی این است که مزوتراپی روشی معجزه‌آسا برای کاهش وزن نیست چرا که درنهایت یک تأثیر محدود دارد و نباید انتظار زیادی از آن داشت.

مسئله‌ی بسیار مهم در کاهش وزن به روش مزوتراپی این است که شاخص توده‌ی بدنی (BMI) بیمار باید زیر ۳۰ باشد تا بتواند از این روش برای رفع چاقی موضعی استفاده کند چنانچه این عدد زیر ۲۵ باشد، یعنی فرد وزن طبیعی دارد و نیازی به رژیم غذایی ندارد و اگر این عدد بین ۲۵ و ۳۰ باشد بیمار باید در کنار رژیم غذایی از روش مزوتراپی استفاده کند. در این روش به بافت هدف که سلول‌های حاوی چربی در زیر پوست هستند دارو تزریق می‌شود و در نتیجه‌ی آن سلول‌های چربی شکسته و آزاد می‌شوند و در نهایت از بین می‌روند. بعد از این پروسه، سلول‌‌های مرده وارد جریان خون شده و از طریق روده و کلیه از بدن دفع می‌شوند.

۲. درمان ریزش مو

طبق نظر پزشکان متخصص، نتیجه و عوارض مزوتراپی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای مثال درمان کم‌پشتی و ریزش مو سکه‌ای و آلوپسی ژنتیکی از طریق مزوتراپی برای برخی با نتایج مثبت همراه است و برای برخی نتیجه‌ای ندارد. به‌نظر می‌رسد علل عمده‌ی ریزش مو در افراد مختلف کمبود مواد مغذی مناسب، کاهش جریان خون به پوست سر و عدم تعادل هورمونی در اطراف فولیکول‌ها و تولید بیش‌ازحد هورمون آندروژن است.

برای درمان کم‌پشتی و ریزش مو از طریق مزوتراپی محلول مزوتراپی، که حاوی ترکیب خاصی از برخی مواد شیمیایی، مواد معدنی، آمینو اسیدها، ویتامین‌ها، اسیدنوکلئیک‌ها و کوآنزیم‌هاست، با دُزهایی که متناسب با نیازهای خاص بیمار تنظیم شده، به پوست سر تزریق می‌شود. این روش درمانی به‌تدریج سطح هورمون‌ها را متعادل می‌سازد، که همین مسئله باعث تقویت و رشد موهای جدید، سالم، ضخیم‌تر و قوی‌تر می‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که اگر دلیل ریزش مو هورمونی باشد، مزوتراپی یک روش کمکی مؤثر در کنار سایر روش‌های کاشت و ترمیم موست. اما درصورتی‌که عامل ریزش مو گرفتن رژیم‌های غیراصولی و طولانی‌مدت یا عمل‌های جراحی مثل جراحی روده باشد (که جذب خوراکی را مختل و سبب کمبود ویتامین شده باشد)، روش‌های درمانی مثل مزوتراپی برای تزریق ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد مجدد موها و جلوگیری از ریزش موها توصیه می‌شود.

۳. درمان پف زیر چشم، تیرگی دور چشم و غبغب گلو

یکی دیگر از کاربردهای مؤثر روش مزوتراپی، کمک به رفع پف زیر‌ چشم و غبغب است. در این روش از سوزنی بسیار ظریف که تا عمق ۲ تا ۴ میلی‌متری پوست نفوذ می‌کند، استفاده می‌کنند. معمولا پف زیر‌ چشم و غبغب در ۴ یا ۵ جلسه رفع می‌شود. از سوی دیگر با بالا رفتن سن یا مواردی مثل تغییرات هورمونی در دوران بارداری، ژنتیک یا کم‌خوابی و بی‌خوابی، سیگار کشیدن، گردش خون نامناسب و رژیم‌های سخت و غیر‌اصولی دور چشم‌ها تیره می‌شود. در روش مزوتراپی با تزریق مواد به پلک و اطراف چشم با سوزن‌های بسیار نازک تیرگی دور چشم رفع می‌شود.

۴. برطرف کردن افتادگی پلک

افتادگی پلک از جمله مواردی است که به دلایل مادرزادی یا بالا رفتن سن روی ظاهر افراد اثر می‌گذارد. تا پیش از این درمان افتادگی پلک به شیوه‌ی عمل جراحی یا لیزر از جمله روش‌های مؤثر برای درمان این نقص بود اما امروزه پزشکان از روش مزوتراپی برای درمان یا حتی پیشگیری از افتادگی پلک در اثر بالا رفتن سن استفاده می‌کنند. در این روش پزشک با تزریق مواد مزوتراپی به ناحیه‌ی گیجگاه و زیر ابرو این نقص را برطرف می‌کند.

۵. داشتن پوستی جوان و زیبا

بالا رفتن سن، قرار گرفتن در معرض پرتوهای خورشید، کاهش وزن ناگهانی، عوامل ژنتیکی، استرس و تغذیه نادرست ازجمله عوامل مؤثر در افتادگی و شل شدن پوست هستند. روش‌های مختلفی برای جوان‌سازی پوست وجود دارند از تزریق ژل و بوتاکس و فیلر گرفته تا تزریق چربی و عمل جراحی برای لیفت صورت. در این میان «مزوتراپی» از جمله روش‌های مؤثر برای درمان افتادگی و شل شدن پوست و داشتن پوستی جوان و شاداب است. در این روش با استفاده از سوزن‌های بسیار باریک و ظریف، مقادیر بسیار کمی هیالورونیک‌اسید، ویتامین، مواد معدنی یا سایر عناصر فعال، در اطراف نواحی موردنظر پوست صورت تزریق می‌شود.

مزوتراپی پوست صورت با اهداف مختلفی صورت می‌گیرد و برای هریک از اهداف درمانی، ترکیب مخصوصی تزریق می‌شود. برای مثال برای جوان‌سازی پوست، ترکیب مخصوص در اطراف چین و چروک‌های صورت و گردن تزریق می‌شود. این ماده را می‌توان در پوست قفسه‌ی سینه و چروک‌های پشت دست نیز تزریق کرد. مزوتراپی جوان‌سازی پوست را می‌توان به صورت دستی و با کمک سرنگ یا با استفاده از دستگاه مخصوص مزوتراپی پوست و به‌صورت خودکار انجام داد. این درمان را می‌توان بر روی تمامی انواع پوست‌ها انجام داد.

۶. تسکین درد

مزوتراپی یک روش کارآمد برای کاهش و تسکین دردهایی مثل درد کمر و درد گردن، درد ناشی از آسیب‌های ورزشی، میگرن، تسکین دردهای عضلانی و اسکلتی، بیماری‌های دستگاه عصبی، بیماری‌های روماتیسمی، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های مختلف پوستی، بیماری‌های عروقی، ترک سیگار و تقویت سیستم ایمنی بدن و … است.

نتیجه‌ی کاهش درد با روش مزوتراپی به‌وضوح سریع‌تر از سایر روش‌ها در همان جلسه‌ی نخست مشخص می‌شود. در حقیقت مزوتراپی در سال‌های ابتدایی روشی مؤثر برای کنترل درد در اعمال دندانپزشکی و درمان طیف وسیعی از آسیب‌ها و بیماری‌هایی مثل سرطان، آرتریت یا درد مفاصل، مشکلات عضلانی اسکلتی و حتی استاز عروقی (تغییرات جریان خون در رگ‌ها) بود و بعدها به‌عنوان روشی برای جوان‌سازی پوست و اندام‌های مختلف بدن به‌کار گرفته شد.

مزوتراپی مو برای پرپشت شدن موها چگونه انجام می‌شود؟

برای عمل مزوتراپی مو، از دو تکنیک فیزیکی و شیمیایی در کنار هم استفاده می‌شود. به این منظور ابتدا یک پماد موضعی بی‌حس‌کننده به پوست سر مالیده می‌شود و بعد از ۴۵ دقیقه به‌وسیله‌ی یک سرنگ در پوست سر سوراخی ریز ایجاد می‌کنند. این سوراخ ریز حکم محرک را دارد چون پوست در پاسخ به آن و برای ترمیم خودش شروع به تولید کلاژن و الاستین می‌کند و همین امر سبب تأمین کلاژن موردنیاز پوست می‌شود. از سوی دیگر محلولی که براساس شرایط نیاز بیمار از طریق سوزن به پوست سر تزریق شده است، ازجمله ترکیبی از آمینو‌اسیدها، واد معدنی، ویتامین‌ها، کوآنزیم‌ها و اسیدهای نوکلئیک است.

در این میان اگر گردش خون بیمار ضعیف باشد از یک ماده‌ی گشادکننده عروق مثل کومارین هم استفاده می‌شود و درصورتی‌که پوست سر بیمار ملتهب شود از داروهای ضد‌التهاب برای کاهش التهاب پوست سر استفاده می‌شود. برای گرفتن نتیجه‌ی مثبت از عمل مزوتراپی برای درمان کم‌پشتی و ریزش مو حداقل به ۶ تا ۸ جلسه مزوتراپی در طول یک دوره‌ی ۴ تا ۶ ماهه نیاز است.

چه کسانی نمی‌توانند مزوتراپی انجام دهند؟

• زنان باردار و شیرده؛
  • افراد مبتلا به دیابت؛
  • افراد مبتلا به سرطان؛
  • کسانی که سابقه‌ی سکته قلبی دارند؛
  • افراد مبتلا بیماری‌های قلبی و عروقی؛
  • افراد دارای تبخال فعال.