لایه برداری شیمیایی

پزشکان متخصص پوست از روش لایه برداری شیمیایی برای از بین بردن علائم پیری روی پوست افراد استفاده می نمایند. این روش بسیاری از علائم پیری را روی پوست صورت، گردن، دست ها و سینه ها کاهش می دهد.

لایه برداری شیمیایی کلینیک سپنتا

با استفاده از این شیوه برخی از مشکلات پوستی درمان می شود. پزشکان متخصص پوست از لایه برداری شیمیایی جهت درمان بعضی از انواع آکنه و بیماری هایی که موجب بی رنگ شدن پوست می شوند؛ استفاده می کنند.

موارد استفاده

از جمله موارد استفاده از لایه برداری شیمیایی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

آفتاب سوختگی پوست
• آکنه (بعضی از انواع آن)
• لکه های پیری
• بی رنگی (عدم یکنواختی رنگ پوست و رنگ غیر واضح(
• رنگ کدر پوست
• خطوط ظریف (به ویژه اطراف دهان و زیر چشم ها(
• کک و مک
• ملاسما
• پوست ناهموار

عوارض

در کل، هر چه لایه برداری عمیق تر باشد، عوارض بیشتری را به همراه دارد. این نوع لایه برداری می تواند عوارض ذیل را در بر داشته باشد:

• افزایش حساسیت پوست نسبت به نور خورشید
• قرمز شدن پوست: بعد از انجام لایه برداری شیمیایی معمولاً پوست قرمز می شود. هر چه لایه برداری عمیق تر باشد، امکان دارد این سرخی شدیدتر شود. البته این التهاب معمولاً با گذشت چند هفته یا چند ماه از بین می رود.
• ایجاد تغییرات در رنگ پوست: ممکن است قسمت های تحت درمان تیره تر یا روشن تر از سایر نواحی پوست شود.
• پوسته پوسته یا خشک شدن پوست
• عفونت: اغلب افرادی که سابقه تبخال دارند دچار عفونت می شوند.

پیش از لایه برداری

پیش از انجام لایه برداری شیمیایی، می بایست موارد ذیل را به پزشک خود اطلاع دهید:

• در صورتی که پوست شما به سرعت زخم می شود.
• چنانچه شما از داروی ایزوترتینوئین (دارویی که برای رفع آکنه شدید تجویز می شود.) استفاده کرده اید.
• همه داروهایی که اخیراً مصرف کرده اید یا در حال حاضر مصرف می کنید. پزشک خود را در خصوص استفاده از آنتی بیوتیک ها، داروهای رفع آکنه و داروهایی مثل آسپرین که بدون نسخه تهیه کرده اید، در جریان قرار دهید.
• در صورتی که اخیراً تبخال می زنید یا مرتباً دچار تبخال می شوید.

مراقبت های بعد از درمان

از جمله نکات مراقبتی برای انجام لایه برداری شیمیایی می توان موارد ذیل را ذکر نمود:

• پس از بهبود پوست خود، حتماً از کرم ضدآفتاب مناسب با پوست خود استفاده نمایید. این عمل موجب می گردد، نتیجه حاصل شده پایدار بماند.
• در صورتی که پوست شما بیش از حد دچار خشکی شد می توانید از کرم های مرطوب کننده تجویز شده توسط پزشک خود استفاده نمایید.
• اگر پوست شما دچار سوزش، خارش و یا متورم شود با پزشک خود تماس بگیرید. دستکاری و مالیدن پوستی که لایه برداری شیمیایی شده می تواند موجب بروز عفونت شود.
• به دلیل حساس شدن پوست در طی درمان توصیه می شود پوست خود را برنزه نکنید و تا حد امکان در معرض نور شدید خورشید قرار نگیرید.

کلینیک تخصصی پوست و مو سپنتا

جوانسازی پوستمقالات

نظرات این مقاله بسته میباشد .

contact-icon